Yavru Kedilerde İshal

Yayınlanma Tarihi: 29.04.2023

Eve yeni bir dost geldi. Bir kedi! Daha önce kedi bakmış olsanız bile ishal durumunda ne zaman veterinere danışmanız gerektiğine karar veremiyor olabilirsiniz. Sizin için kedilerde ishali nasıl anlayabileceğinizi ve kediniz ishal olduğunda ne yapabileceğinizi derledik.

İshaller basit bir sebebe bağlı olabileceği gibi ciddi rahatsızlıkların habercisi de olabilir. Bu sebeple düzenli dışkı kontrolü yapmanız gereklidir. Bu kontroller bir anormallik olup olmadığını anlamanız için yeterli olacaktır. Kedinizin kum kabını her gün kontrol etmeniz dışkının durumu hakkında size yeterli bilgiyi verecektir.

Kedim ishal mi oldu?

Eğer kedinizin kumunu temizlerken kuma veya kum kabına dağılmış bir dışkıyla karşılaşıyorsanız dışkının kıvamı değişmiş demektir. Temizlerken normalin dışında kötü bir kokuyla karşılaşmanız da dikkat etmeniz gerektiğini size söyleyebilir. Normal dışkı kürekle veya poşetle rahat alınmalı temizlerken etrafa bulaşmamalıdır. Bazı ishal durumlarında kum kabının dışına kaçırma evin farklı yerlerine dışkılama da görülebilmektedir. Kediler söz konusu temizlik olduğunda genelde çok dikkatlidirler. Ancak bazı hastalık durumlarında yeterli temizlenemediklerinde kuyruk altındaki tüylere bulaşmış dışkı olması da ishal hakkında size ipucu verebilir.

Kedim neden ishal olur?

Dışkıyı etkileyebilecek birçok faktör vardır. Yer değişiklikleri, stres, mama değişikliği, alerjiler, gıda intoleransı, bakteriyel hastalıklar, paraziter veya viral hastalıklar. Bütün bu rahatsızlıkların ishale sebep olabileceğini unutmayın.Tanı koyabilmek adına veteriner hekiminiz muayene, bazen de test ve ilave tetkik yapmak isteyebilir.

Yavru Kedi

Hangi durumlarda Veterinere gitmeliyim?

Eğer yavru kediniz varsa her konuda hassas olmalısınız! İshal için de veteriner hekiminize danışmanız en doğrusu olacaktır. Eğer ertesi güne düzelmeyen bir dışkı varsa ishalle birlikte seyreden iştahsızlık keyifsizlik kusma gibi belirtiler varsa en yakın zamanda veteriner hekiminizi ziyaret etmelisiniz. Her hastalıkta olduğu gibi erken müdahale iyileşme şansını arttırıp tedavi sürecini kısaltır.

Evde ne yapabilirim?

Veteriner hekiminizin hastalıkla ilgili bilgileri alabileceği kaynak siz olduğunuz için ishal durumunu farkettiğiniz andan itibaren dikkatli bir gözlem yapmalısınız. Kaç kere dışkıladığını, normale göre dışkılama sıklığının arttığını veya azaldığını, iştahındaki değişimleri, karın ağrısı olup olmadığını, ishalin ne süredir devam ettiğini, rengini ve kıvamını söylemeniz tanı koymada hekiminize çok yardımcı olacaktır. Bu bilgiler hastalığın teşhisinde çok önemli bilgilerdir. Kedinizde ishalle birlikte seyreden bir keyifsizliği, dışkıda anormal bir koku, beyaz susam şeklinde ya da uzun makarna şeklinde kurtlar olup olmadığı da tanıda yardımcı olabilecek belirtilerdir. İshal durumlarında sıvı kaybı oluşabileceği için temiz ve bol içilebilir suyu kedinizin her zaman erişebileceği bir yere koymanız da önemlidir.

Hekiminizin önerisi doğrultusunda gıda değişikliği yapmanız veya bazı ilaçlar kullanmanız gerekebilir. Prebiyotik ve probiyotikler bağırsak florasının düzelmesine yardımcı olup sebebe bağlı olmaksızın ishalin düzelmesinde kullanılabilmektedir. Kedinizin ihtiyacı olacak takviyelere hekiminizle birlikte karar vermeniz doğru olacaktır.

Yavru Kedi

Kedilerde ishali önlemek için yapabilecekleriniz:

• İç dış parazit uygulamalarınızı düzenli yaptırmaya dikkat edin.
  • Kedinizin beslenmesinde çiğ gıda kullanmayın.
  • İnek sütü içerik bakımından farklı olduğu için ishale sebep olabilir. Tükettiğiniz bir ürünse eğer dikkate almanızda fayda var.
  • Gıda değişikliği yapacaksanız 3 gün kuralını uygulayın.

1. gün %25 yeni mama %75 eski mama

2. gün %50 yeni mama %50 eski mama

3. gün %75 yeni mama %25 eski mama olarak bir geçiş süreci uygularsanız kedinizin bağırsaklarını kullanmaya başlayacağınız yeni mamaya alıştırmış olursunuz.

• Kedinizde stres oluşturabilecek faktörleri belirleyip onu stres faktörlerinden uzak tutmanız faydalı olacaktır.
  • Kedilerin bir karnivor yani etçil oldukları unutulmamalıdır. Dolayısıyla sindirim sistemleri de protein sindirmeye uygun bir floraya hakimdir. O nedenle insanlar için kullanılan ishal kesicilerin veya başka ilaçların kedilerde kullanılmasının sakıncalı olabileceği unutulmamalıdır.
  • Veteriner hekiminize danışmadan ilaç kullanmaya başlamayın.

Sağlıklı günler dileriz